Publicaties

Promoting adult learning in the workplace

12 januari 2019
Eindrapport 2016-2018 | ET 2020 Working Group volwasseneneducatie

Een praktisch rapport voor het maken van elke werkplek tot een plaats van leren! Met onderzoeksresultaten en kernboodschappen voor beleidsontwikkeling dat leren op de werkplek bevordert en ondersteunt.

Leren op latere leeftijd vindt vaak plaats op de werkplek. Daarom is er een verhoogde belangstelling voor het beantwoorden van vragen zoals: 

  • Hoe kunnen we van elke werkplek een leervriendelijke omgeving maken?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat volwassenen de vaardigheden en competenties verwerven die ze nodig hebben om lonende banen en vooruitgang in hun professionele carrière te krijgen? 
  • Hoe kunnen we hoogwaardige werkplekleren voor iedereen beschikbaar maken? 
  • Hoe kan werkplekleren de vele volwassenen helpen die worstelen met basiscompetenties zoals geletterdheid en gecijferdheid?

Werkgroep

In de afgelopen twee jaar heeft een door de Commissie gefaciliteerde werkgroep van nationale deskundigen deze vragen behandeld als onderdeel van het strategisch kader voor samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding (ET 2020).



Rapport

Dit praktische rapport presenteert de resultaten met kernboodschappen voor beleidsontwikkeling en case-studies ter inspiratie. Een must read voor overheidsorganisaties, ondernemingen, vakbonden, aanbieders van opleidingen, of maatschappelijke instellingen, voor het maken van elke werkplek tot een plaats van leren.

 

De rol van de Werkgroep  (2016-2018) was het identificeren van beleid dat leren op de werkplek bevordert en ondersteunt:

  • volwassenen die worstelen met lezen, schrijven, eenvoudige berekeningen maken en digitale hulpmiddelen gebruiken;
  • volwassenen met gemiddelde vaardigheden of bijscholing nodig hebben.

 

 
Top