Bericht | Succesvolle deelname Academia in Slovenië
Bericht | Succesvolle deelname Academia in Slovenië
Het Academia Netwerk biedt Loopbaanbegeleiders de kans om deel te nemen aan een leermobiliteit in een ander Europees land. Ieder land in dit netwerk organiseert een eigen trainingsmogelijkheid waar loopbaanbegeleiders uit andere landen binnen dit netwerk naartoe kunnen gaan. Tijdens deze trainingsdagen bevordert het netwerk de mobiliteit van begeleiders in Europa, versterkt Europese netwerken en samenwerking in levenslange begeleiding en stimuleert de uitwisseling van goede praktijken en methoden tussen de deelnemers.
Met dit artikel zoomen we in op de ervaring van Ralph van Heerbeek, adviseur Leren en Werken bij het Leerwerkloket Zuidoost-Brabant, die recent deelnam aan het Academia programma in Slovenië. Dit programma richt zich op de transitie van onderwijs naar de arbeidsmarkt, een cruciaal thema dat landen door heel Europa raakt.
Internationale ambitie als drijfveer
Ralph van Heerbeek heeft een achtergrond rijk aan internationale ervaringen, van vrijwilligerswerk in Braziliaanse sloppenwijken tot academische studies in het buitenland. Deze passie voor wereldwijde interactie en leren maakte hem de ideale kandidaat voor de Academia in Slovenië. Hier wilde hij zijn kennis verdiepen en delen omtrent de arbeidsmarkttransities van pas afgestudeerden.
Verwachtingen versus realiteit
Aangekomen in Slovenië, was Ralph van Heerbeek vooral benieuwd naar effectieve strategieën om de kansen van afgestudeerden op de arbeidsmarkt te verbeteren. Hij ontdekte al snel dat de uitdagingen in Nederland opvallende parallellen vertonen met die in Slovenië en andere Europese landen. Deze inzichten bevestigden het belang van zijn missie en gaven waardevolle perspectieven op gemeenschappelijke en unieke oplossingen.
Een bron van kennis: leren en onderwijzen
Ralph van Heerbeek deelde ook succesvolle initiatieven van de Leerwerkloketten met andere deelnemers:
- De Talentensleutel: een methode van Leerwerkloket Zuidoost-Brabant dat mkb-bedrijven op een praktische manier helpt om hun leercultuur te verbeteren. Dit is cruciaal voor zowel bedrijfsgroei als werknemersontwikkeling.
- Passport for Work (PFW): een innovatief programma dat werkzoekenden helpt hun vaardigheden zichtbaar te maken en te ontwikkelen via digitale interacties.
- De Beroepenschatkist: een tool (ontwikkelt door Annet Brinkhuis) die cliënten helpt bij de laatste stappen van hun loopbaan- of studiekeuzebegeleiding door spelenderwijs beroepsopties te verkennen.
Opvallende ontdekkingen en advies
Een verrassend aspect van zijn reis was de ontdekking van de uitgebreide sociale programma’s in Slovenië, gericht op het ondersteunen van werklozen en het voorkomen van schooluitval. Dit was inspirerend en bood nieuwe ideeën voor implementatie in Nederland.
Ralph van Heerbeek’s advies aan toekomstige deelnemers is duidelijk: “Sta open voor studiereizen zoals Academia. Ze bieden niet alleen diepgaande leerervaringen, maar openen ook deuren naar innovatieve ideeën en internationale samenwerkingsmogelijkheden.”
Conclusie
De ervaring van Ralph van Heerbeek in Slovenië belicht het belang van internationale samenwerking en kennisuitwisseling. Euroguidance Nederland is blij met zijn bijdragen en kijkt uit naar hoe deze inzichten ons werk en onze benaderingen zullen blijven vormgeven en verbeteren. Wij geloven dat dergelijke programma’s essentieel zijn voor professionele ontwikkeling en het bevorderen van een inclusieve en veerkrachtige arbeidsmarkt.
Wil je meer weten over het Academia-programma of overweeg je om zelf deel te nemen? Blijf ons volgen voor meer updates en verhalen van onze deelnemers.
Gerelateerd
- Alles
- Berichten en blogs
- Europese ontwikkelingen
- Evenementen
- Guidance-projecten
- Kennisbank
- Nationale ontwikkelingen
- Publicaties en onderzoek