Blogs | Scholen helpen om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt

Blogs | Scholen helpen om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt

Blogs | Scholen helpen om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt 1900 1267 Euroguidance


Scholen helpen om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt

Europese ontwikkelingen in beeld

 

Het project ‘Career readiness in the pandemic’ – OECD

Belangrijke factoren die invloed hebben bij de keuze van studierichtingen

Het klaarstomen van studenten voor hun loopbaan is een gezamenlijke verantwoordelijkheid volgens de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). Gezinnen, scholen, werkgevers en overheden hebben allemaal een belangrijke rol. De OECD is vanuit dit perspectief het project ‘Career Readiness in the Pandemic’ gestart. Dit project heeft als doel om data gedreven instrumenten voor beleid en praktijk te ontwikkelen. Op hun webpagina is een hoop informatie te vinden over de volgende topics: ‘Effective Practice and Policy’, ‘Research’, ‘Publications and Resources’, ‘Further Information and Study’ en ‘Blogs, Articles, Presentations an Videos’.

Het project is bedoeld voor alle verschillende partijen die een belangrijk rol hebben omtrent loopbaanbegeleiding van jongeren: beleidsmakers, professionals en schoolleiders. Via hun webpagina geven ze advies over hoe de jongeren het best voorbereid kunnen worden op de concurrentie op de arbeidsmarkt. Naast praktische voorbeelden van hoe scholen jongeren helpen zich op hun toekomst voor te bereiden, gebruiken ze ook internationale datasets om advies te geven.

Data gedreven advies
PISA data meet het vermogen van 15-jarigen om hun kennis en vaardigheden op het gebied van lezen, wiskunde en wetenschappen te gebruiken om uitdagingen in het echte leven aan te gaan. Deze data laat zien dat scholen in de meeste landen nog meer kunnen doen om jongeren klaar te stomen. Het project ‘Career Readiness in the Pandemic’ evalueert bestaande studies van nationale longitudinale dataset, het voert nieuwe analyses uit en het toont aan hoe de werkgelegenheidsresultaten van jongeren samenhangen met de manier waarop zij als tieners functioneren. Bijvoorbeeld op het gebied van:

  • Nadenken over hun toekomst op de arbeidsmarkt.
  • Verkennen van hun potentiële toekomst.
  • Verkennen van de werkplek binnen en buiten de school.

Voorbeelden van gedeelde artikelen:

  • Investing in Career Guidance: Een korte brochure waarin het ongekende belang van loopbaanbegeleiding wordt uitgelegd en wordt uitgelegd wat een doeltreffende praktijk is.
  • Goed voorbeeld uit Nieuw-Zeeland WE3 continuum and activities: Inzicht verschaffen in de relatie tussen klas en werkplek door kritische verkenning van en betrokkenheid bij de arbeidsmarkt.
  • Internationale datasets kunnen helpen bij het identificeren van indicatoren bij tieners die verband houden met de werkgelegenheidsresultaten. Bekijk enkele bevindingen van de OECD-data.

Op de hoogte blijven?
Het project heeft verschillende plannen voor 2021. Naast het versturen van verschillende updates en delen van goede voorbeelden, presenteren ze in oktober ook nieuwe data gedreven tools om nieuwe inzichten te verkrijgen in welke mate jongeren voorbereid zijn op hun loopbaan. Verder staat er een conference ‘teenage Career Readiness in the Pandemic’ gepland waarin de focus wordt gelegd op praktijk en onderzoek uit de hele wereld. Wil je op de hoogte blijven of eigen goede voorbeelden delen? Mail dan naar: Anthony.mann@oecd.org.

Marit Schreurs

Projectleider
+31 (0)6-15592318

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerd

  • Alles
  • Berichten en blogs
  • Europese ontwikkelingen
  • Evenementen
  • Guidance-projecten
  • Instrumenten en tools
  • Kennisbank
  • Publicaties en onderzoek
  • Websites

Gefinancierd door het ministerie van OCW en
de Europese Unie

De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.

Ministerie OCW
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.