Publicatie | Hoe bereiken we kwetsbare doelgroepen voor loopbaanbegeleiding?
Een verkenning van literatuur en de praktijk in vijf Europese landen
In Nederland zijn momenteel veel ontwikkelingen op het gebied van loopbaanondersteuning en een leven lang leren – neem bijvoorbeeld de STAP-regeling, NL leert door, en de individuele leerrekeningen.
Ondanks de aanwezigheid van de verschillende mogelijkheden worden deze vaak nog onvoldoende gevonden of veelal gebruikt door groepen in de samenleving voor wie dit budget minder noodzakelijk is (bijvoorbeeld omdat zij scholing zelfstandig kunnen financieren, of hun beroep nog langere tijd relevant is). Kortom, de groepen die deze regelingen het meest nodig hebben, maken hier het minst gebruik van. Dit kan liggen aan zowel het gemis aan vindbaarheid van de regelingen, alsmede het gemis van het inzien van de noodzaak van om- en bijscholing. Dit roept de vraag op; hoe bereiken we mensen die om wat voor reden dan ook niet investeren in de eigen ontwikkeling?
Internationaal zien we dat verschillende landen met hetzelfde soort dilemma’s te maken hebben.
Met deze verkenning hebben we in kaart gebracht welke methode en aanpakken Europese landen gebruiken om verschillende doelgroepen te bereiken, zodat we als Nederland hiervan kunnen leren. Daarbij hoort de volgende hoofdvraag: Wat is belangrijk bij het bereiken én motiveren van kwetsbare doelgroepen omtrent loopbaan en leven lang ontwikkel initiatieven en hoe doen de verschillende landen in Europa dit? Om de vragen te beantwoorden hebben we gebruik gemaakt van een literatuuronderzoek en interviews.
Daarnaast geven we in deze verkenning een aantal aanbevelingen voor het bereiken van kwetsbare doelgroepen bij initiatieven omtrent loopbaanbegeleiding en leven lang ontwikkelen.
Gerelateerd
- All
- Europese ontwikkelingen
- Guidance-projecten
- Instrumenten en tools
- Kennisbank
- Nationale ontwikkelingen
- Publicaties en onderzoek
- Websites